Leaf

Grote Markt 11, 9300 Aalst

What's special?

  • Het grote assortiment maakt Leaf al zeker de moeite waard om even te gaan snuisteren! Het assortiment wisselt op regelmatige basis, onderstaande bespreking is het basisassortiment. Vraag dus zeker naar de suggesties en vraag de Strak Plan- versie!

Juices

Better than botox (komkommer, selder, appel, limoen, gember, spinazie)

Dit is een goede keuze omdat het eerder een groentesap is dan een mix van fruit. Je zou bijna kunnen zeggen dat dit eerder een frisse soep is. Te veel fruit in een drank wordt niet direct aangeraden.

What’s up Doc (appel, wortel, gember)

Ook dit is een goede keuze daar het een combinatie is van groente en fruit.

Shots

Gingershot

Dit is een heel kleine hoeveelheid bestaande uit 1 appel, wat gember en halve citroen. Dit kan dus zeker eens daar dit geen 4-5 stukken fruit zijn.

Smoothiebowls

De yoghurt is griekse yoghurt natuur. Deze bevat geen toegevoegde suikers. Normaal met frambozencoulis, maar vraag gerust zonder!Granola is op basis van noten en zaden, beetje agavesiroop en rozijnen om zoet te maken, maar hoeveelheid is ok!

Leaf’s granola bowl

De combinatie griekse yoghurt met granola en fruit zal er voor zorgen dat je zowel eiwitten, koolhydraten als een aandeel vetten binnenkrijgt. Dit zal er voor zorgen dat je lang genoeg verzadigd bent. De vetten in griekse yoghurt zijn ook wel deels verzadigde vetten, de minder goede, maar toch kan dit zeker eens gegeten worden.

Acaï bowl

Acaïpoeder, afkomstig van de acaïbes zit boordevol vitaminen, mineralen, eiwitten en goede vetten. In combinatie met het fruit en de granola zorgt dit ervoor dat deze bowl zowel eiwitten, goede vetten als een aandeel koolhydraten en (vruchten)suikers bevat. De coconutflakes brengen nog wat extra eiwitten en goede vetten aan.

Breakfast

Het brood is meergranen houthakkersbrood. Niet volkoren, maar past zeker wel eens in een gezonde levensstijl als je hier voldoende groenten bij neemt bijvoorbeeld.

Smoked salmon breakfast

Naast de avocado die een aandeel onverzadigde vetten zal aanbrengen, bevat dit ontbijt ook nog ei en zalm. Deze zullen een aandeel eiwitten die voor een goede verzadiging zorgen aanbrengen, maar ook een aandeel vetten, maar ook dit zijn vooral onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Toasts

Avo on toast

Avocado zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten. De kerstomaten zorgen voor wat groenten.

Avo on toast with eggs

Naast de avocado die een aandeel onverzadigde vetten zal aanbrengen, bevat deze toast ook nog ei en zalm. Deze zullen een aandeel eiwitten die voor een goede verzadiging zorgen aanbrengen, maar ook een aandeel vetten, maar ook dit zijn vooral onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Hummus toast

Hummus bevat een hoeveelheid onverzadigde, goede vetten doordat dit gemaakt wordt door toevoeging van olie. De basis hiervan zijn kikkererwten, wat een goede bron is van plantaardige eiwitten en koolhydraten. Het hoog aandeel vezels zal er voor zorgen dat dit een lang verzadigd gevoel geeft. Verder is dit ook een bron van volgende vitaminen: ijzer-, zink-, folaat-, fosfor- en B-vitaminen.

Ter variatie: Leaf’s avo smash toast

Combinatie hummus, ei, avocado zorgen voor voldoende eiwitten en goede vetten. Dit is ter variatie omdat feta een (half)vette kaassoort is en de vetten in kazen vooral verzadigde vetten zijn.

Poké toast

Zoals de Avo on toast with eggs, maar dan met kerstomaat ipv rucola. Naast de avocado die een aandeel onverzadigde vetten zal aanbrengen, bevat deze toast ook nog ei en zalm. Deze zullen een aandeel eiwitten, die voor een goede verzadiging zorgen, aanbrengen. Ook een aandeel vetten, maar ook dit zijn vooral onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Dressings

Alle dressings worden apart gegeven. Beperk dus de hoeveelheid dressing die je gebruikt.

Bowls

Budha bowls: Quinoa met verse groenten en hummus

Quinoa is eigenlijk een zaad. Dit wil zeggen dat het naast het aandeel koolhydraten ook een aandeel eiwitten (en gezonde vetten) aan zal brengen. Dit zal ervoor zorgen dat je lang genoeg verzadigd bent.

Kip

Kip is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl. Gemarineerd in teriyaki, maar minimale hoeveelheid/bowl.

Scampi

Scampi is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Ter variatie: pasta bowls; pasta met verse groentjes

De pasta is geen volkoren variant, let er dus op dat je andere maaltijden vandaag nog voldoende volkoren (graan)producten met vezels, vitaminen en mineralen bevatten. Vraag eventueel met iets minder pasta en iets meer groenten.

Kip

Kip is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Scampi

Scampi is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Poké bowls; sushirijst met gepekelde groentjes

De rijst is geen volkoren variant, let er dus op dat je andere maaltijden vandaag nog voldoende volkoren (graan)producten met vezels, vitaminen en mineralen bevatten. Vraag eventueel met iets minder rijst en iets meer groenten.

Kip

Kip is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl, gemarineerd in teriyaki, maar minimale hoeveelheid/bowl.

Verse zalm

Zalm is een vetrijker voedingsmiddel, maar door de goede vetzuursamenstelling, vooral onverzadigde vetten, is het aangeraden dit ook te eten.