In De Maeltydt

Gentsestraat 91, 9300 Aalst

What's special?

Je kan hier met een gerust hart terecht met een lactose- of gluten-intolerantie. De kok zelf is onder andere diëtiste van opleiding en kan je in de zaak zelf dus nog steeds verder helpen!

Ontbijten

Basis ontbijt:

Broodassortiment met confituur, chocopasta, verse smeerkaas tas koffie, thee of warme (choco)melk

Extra’s (enkel in combinatie met ontbijt):

  • Roerei of spiegelei (per stuk)
  • Eitje (gekookt)
  • Hoevekaas
  • Gekookte hesp
  • Herzeelse bio-boerenham
  • Verse bio-geitenkaas
  • Biologische yoghurt
  • Fruitsalade
  • Supplement brood
  • Omelet natuur

Vraag met koffie, thee of melk als drank, smeerkaas ipv confituur of chocopasta en vul aan met deze extra’s: Eitje (gekookt), roerei of spiegelei, gekookte hesp, verse bio-geitenkaas, biologische yoghurt, fruitsalade en/of omelet natuur

De hoevekaas is een vettere kaassoort en valt dus te beperken.

In De Maeltydt ontbijt

  • Glaasje cava (extra)
  • Vers geperst fruitsap
  • Kannetje koffie, thee of warme (chocolade)melk
  • Gekookt eitje
  • Koffiekoek
  • Assortiment brood
  • Hoevekaas en gekookte hesp
  • Confituur
  • Verse smeerkaas
  • Portie biologische yoghurt
  • Vers fruitslaatje

Vraag het ontbijt met koffie, thee of melk als drank, gekookt eitje, gekookte hesp, verse smeerkaas, portie biologische yoghurt, granola en vers fruitslaatje.

De granola bevat naar verhouding met de havervlokken iets te veel suikers. Afkomstig van rozijnen, maar ook van appelsap en agavesiroop Echter, dit wordt puur als topping gegeven dus de hoeveelheid past zeker nog in een gezonde levensstijl.

Kleine goesting

Portie ansjovis (op olie)

Ansjovis is een vette vissoort, maar door de goede vetzuursamenstelling, vooral onverzadigde vetten, is het aangeraden dit ook eens te eten.

Portie Herzeelse bio-boerenham gerijpt op artisanale wijze

De ham is een magere vleessoort en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Soep van de dag

Altijd een goed idee!

Broodmaaltijd

Vraag een volkoren boterham. De portie groenten die je hier bij geserveerd krijgt, zijn een mooie, grote portie.

Verse groenten

Gekookte hesp

Gekookte hesp is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levenssstijl.

Ter variatie: kip-curry huisgemaakt met ovengebakken kip

Deze huisgemaakte kip-curry bevat veel kip en weinig saus. De saus is lactosevrije mayonaise. Mayonaise is gemaakt van olie, wat dus op zich een goede vetzuursamenstelling heeft. Omdat de gebruikte portie mayonaise miniem is, valt dit gerecht nog onder het label.

Ter variatie: Tzay-curry vleesvervanger op basis van soja

De Tzay zelf is iets vetrijker, maar het zijn vooral de onverzadigde, dus goede, vetten. De curry wordt gemaakt op basis van magere, platte kaas. Dit kan dus zeker eens ter variatie

Hummus huisgemaakt op basis van kikkererwten en tahin

Hummus bevat een hoeveelheid onverzadigde, goede vetten doordat dit gemaakt wordt door toevoeging van olie. De basis hiervan zijn kikkererwten, wat een goede bron is van plantaardige eiwitten en koolhydraten. Het hoog aandeel vezels zal er voor zorgen dat dit een lang verzadigd gevoel geeft. Verder is dit ook een bron van volgende vitaminen: ijzer-, zink-, folaat-, fosfor- en B-vitaminen.

Versgebakken kipfilet met notensla en zongedroogde tomaatjes

Kip is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levenssstijl. Zongedroogde tomaten bevatten iets meer suikers dan verse tomaat, maar hier is de hoeveelheid miniem

Verse bio-geitenkaas met notensla en zongedroogde tomaatjes

De gebruikte geitenkaas valt onder de klasse magere kazen. Let wel, dit bevat nog steeds een aandeel vetten, vooral verzadigde vetten. Zongedroogde tomaten bevatten iets meer suikers dan verse tomaat, maar hier is de hoeveelheid miniem.

Verse bio-geitenkaas met notensla en huisgemaakte pesto

De gebruikte geitenkaas valt onder de klasse magere kazen. Let wel, dit bevat nog steeds een aandeel vetten, vooral verzadigde vetten.

Gerookte zalm en gesnipperde ajuin

Zalm is een vetrijker voedingsmiddel, maar door de goede vetzuursamenstelling, vooral onverzadigde vetten, is het aangeraden dit ook te eten.

Biologische Herzeelse boerenham met „Mostaard“ van Wostyn uit Torhout

De boerenham is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levenssstijl.

Biologische Herzeelse boerenham met rucola en zongedroogde tomaatjes

De boerenham is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levenssstijl. Zongedroogde tomaten bevatten iets meer suikers dan verse tomaat, maar hier is de hoeveelheid miniem.

Biologische boerenham met buffelmozzarella, tapenade van olijfjes en verse tomaat

Buffelmozzarella met huisgemaakte pesto, verse basilicum en tomaat. Buffelmozzarella valt onder de klasse van magere kaas (<20g vet/100g). De tapenade is gemaakt op basis olijven en olijfolie, dit zijn vooral onverzadigde, goede, vetten, maar met mate te gebruiken.

Croques

Vraag met volkoren brood . De portie groenten die je hier bij geserveerd krijgt, zijn een mooie, grote portie.De croques met basis kaas zijn op basis van 48+ kaas. Dit is een vettere kaassoort en dus een minder goede keuze daar kaas vooral verzadigde vetten bevat.

Croque van het huis met verse bio-geitenkaas en gerookte zalm

Zalm is een vette vissoort, maar de vetten in vis zijn onverzadigde vetten. Dit zijn de goede vetten en brengen ook vetoplosbare vitaminen aan. De gebruikte geitenkaas valt onder de klasse magere kaas.

Toasts

Vraag met volkoren brood . De portie groenten die je hier bij geserveerd krijgt, zijn een mooie, grote portie.

Toast champignon natuur

Champignons zijn een goede bron van kalium, foliumzuur en fosfor.

Toast op z’n Italiaans met buffelmozzarella, pesto en kerstomaatjes

Buffelmozzarella valt onder de klasse van magere kaas (<20g vet/100g). De pesto is gemaakt op basis oa pijnboompitten en olijfolie. Dit zijn vooral onverzadigde, goede vetten, maar met mate te gebruiken.

Uit de oven

Ter variatie: tortellini met spinazie, gegratineerd met vis, groenten van het moment en een currysausje

De pasta is geen volkoren pasta. Let er dus op dat je andere maaltijden vandaag nog voldoende volkoren (graan)producten met vezels, vitaminen en mineralen bevatten.

Saus op basis van culinaire room 20%, aangevuld met chinese kool en prei. De room is dus geen volvette room, echter met mate nog te gebruiken.

Groentenburger

Er zijn steeds suggesties aanwezig. Vraag gerust na of deze ‘Strak Plan’ klaargemaakt zijn!

Deze burger wordt gemaakt op basis van haver, wortel, noten en courgette. Let wel doordat hier al haver aan toegevoegd is, kun je deze burger bijvoorbeeld vragen met extra portie groenten ipv brood. Keuze van groenten kan zowel rauwkost als gewokte groenten zijn!

Linzenburger

Deze burger is op basis van rode linzen, wortel, koriander en peterselie. Vraag ook hier gerust met groenten!

Bio-geitenkaasje uit de oven

Vraag de versie afgewerkt met ratatouille. Deze brengt extra groenten aan. De pesto die gebruikt wordt, is gemaakt op basis oa pijnboompitten en olijfolie, dit zijn vooral onverzadigde, goede, vetten, maar met mate te gebruiken.

De gebruikte geitenkaas valt onder de klasse magere kazen. Let wel, dit bevat nog steeds een aandeel vetten, vooral verzadigde vetten.

Vleesgerechten

De portie groenten die je hier bij geserveerd krijgt, is een mooie portie!

Tagliata

Tagliata (rundsvlees) is een magere eiwitbron en dus ideaal om zo je portie eiwitten binnen te krijgen. Ook ideaal na een (zware) sportieve inspanning voor spierherstel.

Kippenbrochette

Kip is een magere eiwitbron en dus ideaal om zo je portie eiwitten binnen te krijgen. Ook ideaal na een (zware) sportieve inspanning voor spierherstel.

Salades

Als je er brood bij wil, vraag dan volkoren brood. De glutenvrije meergranen broodjes zijn ok, de witte variant niet omdat hier ook dextrose (suiker) aan toegevoegd is.

Griekse salade met fetakaas, olijfjes, rode ui (en naar wens met ansjovis)

Bio 'geta' is een feta kaas op basis van geitenmelk. De structuur van de kaas is brokkelijk met een zoute smaak. Deze kaas valt nog net onder de klasse van magere kazen.

Salade met gerookte zalm

Zalm is een vetrijker voedingsmiddel, maar door de goede vetzuursamenstelling, vooral onverzadigde vetten, is het aangeraden dit ook te eten.

Insalate capresé met buffelmozarella, tomaat, verse basilicum en olijfolie (seizoen)

Buffelmozzarella valt onder de klasse van magere kaas (<20g vet/100g).

Salade met scampi, gestoofde paprika en kerstomaatjes

Scampi is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Ter variatie: salade met Tzay een vleesvervanger op basis van niet-gefermenteerde soja.

De tzay heeft een goede vetzuursamenstelling. Let wel, toevoeging van wat suiker. Echter, de portie is beperkt en krijgt dus nog het Strak Plan- label.

Salade van het seizoen en volgens de inspiratie van de dag

Pasta’s

Je kan kiezen tussen volkoren of witte pasta. Kies de volkoren pasta. Je zal hier sneller en langer een verzadigd gevoel van hebben en dit zal er ook voor zorgen dat je ook vitaminen en mineralen binnenkrijgt.Voor de coeliakie-patiënten is er glutenvrije pasta op basis van maïs of boekweit verkrijgbaar.

Tagliatelle met scampi’s gewokte groenten en een curry- of bieslooksausje (naar keuze)

Scampi is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levenssstijl. De curry- of bieslooksaus is op basis van culinaire room 20%, geen volvette room. Vraag met beperkte hoeveelheid saus.

Volkoren spaghetti met Tzay en gewokte seizoensgroentjes - aanrader!

De tzay heeft een goede vetzuursamenstelling. Let wel, toevoeging van wat suiker. Echter, de portie is beperkt en krijgt dus nog het Strak Plan- label. De pasta is volkoren én er zijn extra groenten.