Friends Food & Drinks

Kattestraat 20, 9300 Aalst

What's special?

Strak Plan's bananenbrood!

Je kan hier het Strak Plan- bananenbrood bestellen! Een receptje uit het Strak Kookboek 2! Boek te verkrijgen in de zaak of via www.strak-plan.be/webshop

Smoothies

Berry awesome Amandelmelk, framboos, aardbei, banaan en acaï

De combinatie van amandelmelk met framboos en banaan zorgt ervoor dat deze smoothie niet enkel uit (vruchten)suikers bestaat, maar ook een aandeel gezonde vetten (en eiwitten). De acaï zorgt ook voor nog wat extra aanbreng van gezonde vetten.

Vanilla bean Amandelmelk · banaan · vanille extract De combinatie van amandelmelk met banaan zorgt ervoor dat deze smoothie niet enkel uit (vruchten)suikers bestaat, maar ook een aandeel gezonde vetten (en eiwitten).

Avocado Amandelmelk · Avocado · banaan · honing. De combinatie van avocado (gezonde vetten), banaan (wat vruchtensuikers) zorgen ervoor dat deze smoothie best ok is. Vraag gerust met weinig of geen extra honing.

Ter variatie: Passion lover Amandelmelk · Pitaya · passievrucht · banaan De combinatie van amandelmelk met framboos en banaan zorgt ervoor dat deze smoothie niet enkel uit (vruchten)suikers bestaat, maar ook een aandeel gezonde vetten (en eiwitten). Ter variatie omdat het grootste deel toch wel (vruchten)suikers zijn.

Tapas

Healthy plate

Assortiment koude groentjes. Vraag eventueel met enkel de hummus als dipsaus ipv hummus én cocktailsaus. Hummus bevat een hoeveelheid onverzadigde, goede vetten doordat dit gemaakt wordt door toevoeging van olie. De basis hiervan zijn kikkererwten, wat een goede bron is van plantaardige eiwitten en koolhydraten. Het hoog aandeel vezels zal er voor zorgen dat dit een lang verzadigd gevoel geeft. Verder is dit ook een bron van volgende vitaminen:  ijzer-, zink-, folaat-, fosfor- en B-vitaminen.

Breakfast toasts

Het gebruikte brood is volkoren brood. Je zal hier sneller en langer een verzadigd gevoel van hebben en dit zal er ook voor zorgen dat je ook vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Scrambled eggs

Eieren hebben, net zoals vette vis, een goede vetzuursamenstelling. Cholesterol in eieren? Het zijn vooral de verzadigde vetten die slecht zijn voor de slechte cholesterol. Eet dus gerust eens een eitje.

Deluxe toast Toast · avocado · zalm · gepocheerd ei

Avocado  zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Zalm is een vetrijker voedingsmiddel, maar door de goede vetzuursamenstelling, vooral onverzadigde vetten, is het aangeraden dit ook te eten.

Eieren hebben, net zoals vette vis, een goede vetzuursamenstelling. Cholesterol in eieren? Het zijn vooral de verzadigde vetten die slecht zijn voor de slechte cholesterol. Eet dus gerust eens een eitje.

Avocadoplank Avocado op 10 verschillende manieren · voor 2 pers.

Avocado zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten. Vetrijke voedingsmiddelen brengen ook vetoplosbare vitaminen aan. Vitaminen A,D,E en K. Verder zullen de vetten er ook voor zorgen dat je lang genoeg verzadigd blijft. De verschillende toppings zijn ook een Strak Plan!

Formules

Ter variatie: Deluxe ontbijt

Vraag een extra portie hesp ipv salami

Vraag een extra portie (smeer)kaas ipv brie

Beperk gebruik choco of confituur

Beperk gebruik fruitsap en cava

Eggs

Omelet hesp & kaas

Vraag met kleine portie kaas. De gebruikte kaas is geen light variant. Kaas bevat vooral verzadigde vetten.

Hesp is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Eieren hebben, net zoals vette vis, een goede vetzuursamenstelling. Cholesterol in eieren? Het zijn vooral de verzadigde vetten die slecht zijn voor de slechte cholesterol. Eet dus gerust eens een eitje.

Healthy juices

Green boost spinazie · kiwi · citroen · appel

Dit is een goede keuze daar het een combinatie is van groente en fruit en niet enkel fruit.

Orange Lover wortel · limoen · sinaasappel

Dit is een goede keuze daar het een combinatie is van groente en fruit en niet enkel fruit.

Strak Plan’s bananenbrood SPECIAL! Bananenbrood volgens het recept van Strak Plan, uit het Strak Kookboek 2!

Yoghurtbowl

Yoghurtbowl De yoghurt bevat geen extra toegevoegde suikers. De granola is op basis van 4 verschillende soorten noten, havermout en cacao. Kleine hoeveelheid agavesiroop. De hoeveelheid agavesiroop is ok naar verhouding met rest van de ingrediënten en is dus ok. Let op, agavesiroop is dan wel een natuurlijke vorm van suiker, maar het blijft suiker.

Fruitbowl

Fruitbowl Wat extra fruit kan geen kwaad. Let wel dat je dit eventueel eet in combinatie met wat eiwitten (yoghurt) bijvoorbeeld.

Açai

De combinatie yoghurt met fruit zal er voor zorgen dat je zowel eiwitten en koolhydraten hebt. Dit zal ervoor zorgen dat je lang genoeg verzadigd bent. De vetten in de volle yoghurt zijn ook wel deels verzadigde vetten, de minder goede, maar toch kan dit zeker eens gegeten worden. De vetten en eiwitten in de yoghurt zullen ervoor zorgen dat de vruchtensuikers iets langzamer afgegeven worden in het bloed waardoor je geen suikerpiek en- dal zal krijgen.Açaïpoeder, afkomstig van de acaïbes zit boordevol vitaminen, mineralen, eiwitten en goede vetten. In combinatie met het fruit zorgt dit ervoor dat dit zowel eiwitten, goede vetten als een aandeel koolhydraten en (vruchten)suikers bevat.

Classic açai bowl Banaan – acai – mix van rode vruchten en yoghurt

Passion bowl Passievrucht – ananas –banaan en yoghurt

Pink bowl Aardbei – mango – ananas – pitaya en yoghurt

Sweetfix bowl Aardbei – framboos – banaan – yoghurt – açaipoeder

Nutty bowl Pindakaas – acai – banaan en yoghurt

Acaïpoeder, afkomstig van de acaïbes zit boordevol vitaminen, mineralen, eiwitten en goede vetten. In combinatie met het fruit en de yoghurt zorgt dit ervoor dat deze bowl zowel eiwitten, goede vetten als een aandeel koolhydraten en (vruchten)suikers bevat. De pindakaas brengt nog wat extra eiwitten en goede vetten aan. Een goed vullende bowl!

Purple paradise bowl Bosbessen – mango – banaan – spirulina en amandelmelk

De combinatie van het fruit met de spirulina zorgt ervoor dat deze smoothie niet enkel uit (vruchten)suikers bestaat, maar ook een aandeel gezonde vetten en eiwitten. Spirulina is een goede bron van vitaminen, essentiële aminozuren omega 3-vetzuren, essentiële vetzuren, allerlei mineralen en eiwitten.

Sides

Spiegelei - gekookt ei

Eieren hebben, net zoals vette vis, een goede vetzuursamenstelling. Cholesterol in eieren? Het zijn vooral de verzadigde vetten die slecht zijn voor de slechte cholesterol. Eet dus gerust eens een eitje.

Roerei

Eieren hebben, net zoals vette vis, een goede vetzuursamenstelling. Cholesterol in eieren? Het zijn vooral de verzadigde vetten die slecht zijn voor de slechte cholesterol. Eet dus gerust eens een eitje.

Zalm

Zalm is een vetrijker voedingsmiddel, maar door de goede vetzuursamenstelling, vooral onverzadigde vetten, is het aangeraden dit ook te eten.

Avocado slices

Avocado zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten

Salads

Vraag de vinaigrette apart. Zo kun je zelf bepalen hoeveel je hiervan gebruikt.

Healthy Chicken Kip · granaatappelpit · avocado · quinoa

Kip is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Avocado zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Quinoa is eigenlijk een zaad. Dit wil zeggen dat het naast het aandeel koolhydraten ook een aandeel eiwitten (en gezonde vetten) aan zal brengen. Dit zal ervoor zorgen dat je lang genoeg verzadigd bent

Scampi Avocado · scampi’s afgewerkt met een vleugje citrus Avocado  zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Scampi is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl. Schaal- en schelpdieren bevatten ook onder andere veel vit B12, een vitamine die belangrijk is bij onder andere de opname van ijzer. B12 is ook nog belangrijk voor het transporteren van zuurstof in het bloed en voor de DNA-synthese.

Chicken Avocado Kip · avocado · pijnboompitten en vinaigrette

Kip is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Avocado  zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Pijnboompitten bevatten  vooral onverzadigde, goede, vetten, maar zijn dus nog steeds met mate te gebruiken.

Ter variatie: Caeser Kip · parmezaan · ei · croutons en vinaigrette

Kip is een magere eiwitbron, vraag met minimale hoeveelheid dressing. De parmezaanse kaas brengt naast extra eiwitten ook verzadigde vetten aan, maar de hoeveelheid die gebruikt wordt is miniem.

Vraag gerust zonder de croutons. Croutons worden gemaakt door brood te bakken in olie. Doordat dit kleine broodstukjes zijn, nemen deze veel vet op.

Salmon Gerookte zalm · avocadotoast · spiegelei

Zalm is een vetrijker voedingsmiddel, maar door de goede vetzuursamenstelling, vooral onverzadigde vetten, is het aangeraden dit ook te eten.

Avocado  zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Eieren hebben, net zoals vette vis, een goede vetzuursamenstelling. Cholesterol in eieren? Het zijn vooral de verzadigde vetten die slecht zijn voor de slechte cholesterol. Eet dus gerust eens een eitje.

Americain Kappertjes · augurk · ajuin Americain (natuur) is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Wraps

De wraps zijn geen volkoren wraps. Let er op dat je andere maaltijden vandaag nog voldoende  volkoren (graan)producten met vezels, vitaminen en mineralen bevatten of je nog voldoende groenten eet. Vraag met minimale hoeveelheid vinaigrette, pestodressing of yoghurtdressing. De dressing bevatten nog steeds een groot aandeel vetten.

Chicken avocado Kip · avocado · groentjes en vinaigrette

Kip is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Avocado  zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Chicken Gyros Gemarineerde kip · yoghurtdressing · komkommer · wortel

Kip is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Toasts

Het gebruikte brood is volkoren brood. Je zal hier sneller en langer een verzadigd gevoel van hebben en dit zal er ook voor zorgen dat je ook vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Juicy avocado Speltbrood · avocado · kerstomaten · sesamzaden

Spelt is eens een andere graansoort dan de tarwe die we meestal terugvinden in onze voeding. Heb je last van tarwe, dan kan spelt een goede keuze zijn ter variatie. Echter, volkoren tarwebrood is zeker ook ok!

Avocado zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Sesamzaad bevat, zoals de meeste noten, zaden en pitten, een hoeveelheid eiwitten en goede vetten. Deze zorgen dus voor de aanbreng van vetoplosbare vitaminen én zullen voor een goede verzadiging zorgen.

Full monty Speltbrood · avocado · kerstomaten · sesamzaden · hummus

Spelt is eens een andere graansoort dan de tarwe die we meestal terugvinden in onze voeding. Verdraag je tarwe niet zo goed, dan kan spelt een goede keuze zijn ter variatie. Echter, volkoren tarwebrood is zeker ook ok!

Avocado zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Sesamzaad bevat, zoals de meeste noten, zaden en pitten, een hoeveelheid eiwitten en goede vetten. Deze zorgen dus voor de aanbreng van vetoplosbare vitaminen én zullen voor een goede verzadiging zorgen.

Hummus bevat een hoeveelheid onverzadigde, goede vetten doordat dit gemaakt wordt door toevoeging van olie. De basis hiervan zijn kikkererwten, wat een goede bron is van plantaardige eiwitten en koolhydraten. Het hoog aandeel vezels zal er voor zorgen dat dit een lang verzadigd gevoel geeft. Verder is dit ook een bron van volgende vitaminen:  ijzer-, zink-, folaat-, fosfor- en B-vitaminen.

Deep Sea Baby Toast · avocado · gerookte zalm · gepocheerd ei

Zalm is een vetrijker voedingsmiddel, maar door de goede vetzuursamenstelling, vooral onverzadigde vetten, is het aangeraden dit ook te eten.

Avocado  zal een aandeel vetten aanbrengen, maar dit zijn onverzadigde, dus gezonde, vetten.

Eieren hebben, net zoals vette vis, een goede vetzuursamenstelling. Cholesterol in eieren? Het zijn vooral de verzadigde vetten die slecht zijn voor de slechte cholesterol. Eet dus gerust eens een eitje.

Cannibal Americain · kappertjes · ajuin · augurk

Americain (natuur) is een magere eiwitbron en past dus perfect in een gezonde levensstijl.

Salmon Gerookte zalm · grijze garnalen · ajuin

Garnalen zijn een magere eiwitbron..

Zalm is een vetrijker voedingsmiddel, maar door de goede vetzuursamenstelling, vooral onverzadigde vetten, is het aangeraden dit ook te eten.

Shrimps

Ter variatie: van de chef

Saus op basis van ajuin, passata, paprikakruiden en klein beetje room. Vraag hier een fris slaatje bij ipv brood. Zo krijg je extra vezels, vitaminen en mineralen binnen.

Meats

Ter variatie: stoofvlees

Vraag eens met dubbele portie groenten ipv frietjes.